Gemeente Losser (Overijssel)

Contact gemeente Losser

Raadhuisplein 1, 7581 AG LOSSER (Postbus 90, 7580 AB LOSSER)

Tel: 053-5377444
Email: gemeente@losser.nl
Website: http://www.losser.nl/

Zetelverdeling

Participatie

Gemeente Losser, een gemeente die nooit stil staat.

Iedere dag maken we weer nieuwe plannen. Van de inrichting van een speelplek in de straat tot een toekomstvisie voor heel de gemeente Losser. En van het maken van een duurzaamheidsbeleid tot het ontwikkelen van een parkeerbeleid.

Participatiebeleid

Om voor al die gemeentelijke plannen de betrokkenheid en samenwerking met bewoners, ondernemers, organisaties en andere belanghebbende partijen (lees: de gemeenschap) goed te regelen, is het hebben van een participatiebeleid wenselijk.

In het participatiebeleid staat minimaal:

  1. De algemene uitgangspunten van participatie die gelden bij ieder participatieproces (van onderop, inclusiviteit, mate van betrokkenheid én inspraak).
  2. De handvatten voor de gemeente om bewuste keuzes te maken over de omvang, het niveau, de burgerbetrokkenheid en de vorm van participatie.
  3. De instrumenten die helpen om participatie goed te kunnen organiseren, zoals het hebben van een burgerpanel en het doen van lokaal marktonderzoek.

Daarnaast werkt de overheid aan nieuwe landelijke wetgeving, waarbij van gemeenten wordt gevraagd om participatie goed te regelen. De belangrijkste regelgeving voor lokale gemeenten zijn:

  1. Wet Versterking participatie op decentraal niveau
  2. De Omgevingswet
  3. Wet Open overheid

Uitgangspunten participatie

Algehele regel is: Elke inwoner in Losser die wil, moet mee kunnen doen.

Hierbij ligt het accent op:

  1. Participatie is maatwerk. Per project (denk hierbij ook aan gebiedsontwikkelingen in het kader van de nieuwe omgevingswet) wordt onderzocht wie de belanghebbende partijen zijn. Bepaald wordt de behoefte van de gemeenschap en de gewenste mate van participatie.
  2. Alle participatie is inclusief. Dat betekent dat de wijze van burgerparticipatie aan de hand van taalgebruik, werkvormen en communicatiemiddelen zo goed mogelijk aansluiten op de wensen en mogelijkheden van de doelgroep (de gemeenschap van Losser).
  3. Het verkrijgen van representatieve onderzoeksresultaten. Uiteindelijk wordt de (gewenste) participatie getoetst op representativiteit. Het betreft het aantal deelnemers en de verdeling van de respondenten (demografische variabelen).
  4. Zorg voor een onafhankelijke begeleider (het liefst niet afkomstig uit de gemeente).

Onderzoek- en participatiebureau Invior helpt bij het maken en uitvoeren van een participatiebeleid. Wilt u inwoners ook betrekken bij het maken van beleid? En zoekt u inwoners die willen meedenken en meepraten over lokale maatschappelijke vraagstukken in gemeente Losser? Neem dan een kijkje op TipLosser.

Ga uit van de kracht van de gemeenschap. Organiseer vandaag nog een burgerberaad of burgerforum in Losser. Vraag bijvoorbeeld Invior naar de mogelijkheden.

Statistieken Losser

Oppervlakte: 9.962 ha.
Aantal zetels: 19
Aantal inwoners (actueel): 23.380
bevolkingsaantal CBS januari 2024: 23.380
bevolkingsaantal CBS januari 2023: 23.366
bevolkingsaantal CBS januari 2022: 23.084
Bevolkingsaantal CBS januari 2021: 22.888
Aantal burgers gemeente aug 2020: 22.780
Bevolkingsaantal CBS januari 2019: 22.614
Bewonersaantal mei 2018: 22.568
Aantal inwoners januari 2017: 22.482
Aantal inwoners maart 2016: 22.410
Aantal inwoners december 2015: 22.450
Aantal inwoners maart 2015: 22.477
Aantal inwoners mei 2014: 22.616
januari 2014: 22.619
november 2013: 22.576
augustus 2013: 22.552
mei 2013: 22.558
2012: 22.700
Aantal inwoners jan 2010: 22.647
Aantal inwoners jan 2009: 22.589
Bevolking jan 2008: 22.492
Inwonersaantal 2007: 22.485
Inwonersaantal 2006: 22.489
Inwonersaantal 2005: 22.487
Inwonersaantal 2004: 22.508
Pagina 1 van 2 (26 resultaten)
Sorteer op:

Burgerraadpleging, marktonderzoek of participatietraject in de gemeente Losser?

Werkzaamheden bij de Overheid:
Invior helpt non-pofitorganisaties met het begeleiden van participatievraagstukken rondom maatschappelijke thema's.

Door inwoners, maar ook beleidsbepalers, een stem te geven van wat er gebeurt in hun directe woon- en leefomgeving.
Van onderzoek tot advies, van plan van aanpak tot toepassing in uw organisatie.

Ook gemeente Losser heeft een Tip-Burgerpanel, namelijk TipLosser.

Meer informatie? Klik rechts op de knoppen.

Dhr. Aant de Jong

Functie:
Gemeentesecretaris
In dienst:
Mei 2025 (2 maanden, 5 dagen in dienst)
Werkzaamheden bij de Overheid:
Aant de Jong is waarnemend gemeentesecretaris.

Dhr. Jeroen Diepemaat

Functie:
Burgemeester
Politiek:

VVD

In dienst:
Oktober 2024 (9 maanden, 5 dagen in dienst)
Portefeuille:
Algemene en bestuurlijke zaken, Algemene zaken, Belastingen, Beheer, Brandweer, Brandweer / politie, Bestuurlijke zaken, Communicatie, Energietransitie, Grensoverschrijdende samenwerking, Handhaving, Internationale betrekkingen / grensoverschrijdende samenwerking, ICT, Internationale betrekkingen, Openbare orde, Openbare werken, PR, Ruimtelijke ordening, Representatie, Regionale samenwerking, Veiligheid
Toelichting:
Openbare orde en veiligheid
Brandweer
Bestuurlijke integriteit
Internationale betrekkingen
Interbestuurlijke samenwerking
Bestuurszaken
Publiekszaken, inclusief verkiezingen
Automatisering en informatievoorziening
Communicatie en representatie
Handhaving

Dhr. Paul Elferink

Functie:
Raadslid
Politiek:

CDA

Fractievoorzitter CDA 2022-

Oppositie, aantal zetels: 6

In dienst:
Maart 2022 (3 jaar, 3 maanden in dienst)

Dhr. Henry Elsjan

Functie:
Raadslid
Politiek:

Burgerforum

Coalitie, aantal zetels: 7

In dienst:
Maart 2014 (11 jaar, 4 maanden in dienst)

Dhr. Jan Engels

Functie:
Wethouder
Politiek:

D66

Coalitie, aantal zetels: 2

In dienst:
Februari 2024 (1 jaar, 5 maanden in dienst)
Portefeuille:
Algemene en bestuurlijke zaken, Afval, Algemene zaken, Accomodaties, Belastingen, Beheer, Bedrijventerreinen (ontwikkeling/herstructurering) / kantoren, Beheer / onderhoud, Begraafplaatsen, Burgerzaken, Bedrijventerreinen, Bestuurlijke zaken, Duurzaamheid, Dorpsraden, Energietransitie, Economische zaken, Handhaving, Onderwijs, Onderhoud, Openbare orde, Openbare werken, P&O, Ruimtelijke ordening, Representatie, Regionale samenwerking, Volkshuisvesting, Verkeer, Vervoer
Toelichting:
Klimaat en energietransitie
Milieubeleid
Afval
Vastgoed (inclusief onderhoud sportaccommodaties), bezit en grondzaken, onderwijshuisvesting
Ruimtelijke ontwikkeling
Verkeer en vervoer
Inrichting en beheer openbare ruimte, inclusief Servicebedrijf
P&O
Handhaving
Centrumontwikkeling De Lutte en Losser
Vervanger van wethouder Oosterbroek
Contactwethouder Glane en Beuningen
Werkzaamheden bij de Overheid:
Jan Engels is 2e loco-burgemeester.

Dhr. Jaimi Essen

Functie:
Raadslid
Politiek:

D66

Coalitie, aantal zetels: 2

In dienst:
Maart 2022 (3 jaar, 3 maanden in dienst)

Dhr. Bennie Haamberg

Functie:
Raadslid
Politiek:

Burgerforum

Coalitie, aantal zetels: 7

In dienst:
Maart 2010 (15 jaar, 4 maanden in dienst)
Werkzaamheden bij de Overheid:
Op 17/11/2022 is Bennie Haamberg het 24e langstzittend gemeenteraadslid van Nederland (gedeelde positie met andere raadsleden, bron: Invior).

Dhr. Harry Heegen

Functie:
Raadslid
Politiek:

VVD

Fractievoorzitter VVD 2014-

Oppositie, aantal zetels: 2

In dienst:
Maart 2014 (11 jaar, 4 maanden in dienst)

Mevr. Martha Horstman-Hoekstra

Functie:
Raadslid
Politiek:

Burgerforum

Coalitie, aantal zetels: 7

In dienst:
Maart 2022 (3 jaar, 3 maanden in dienst)

Dhr. Jos in het Veld

Functie:
Raadslid
Politiek:

CDA

Oppositie, aantal zetels: 6

In dienst:
Maart 2010 (15 jaar, 4 maanden in dienst)
Werkzaamheden bij de Overheid:
Op 17/11/2022 is Jos in het Veld het 24e langstzittend gemeenteraadslid van Nederland (gedeelde positie met andere raadsleden, bron: Invior).

Dhr. Milad Lahdo

Functie:
Wethouder
Politiek:

PvdA

Coalitie, aantal zetels: 2

In dienst:
December 2023 (1 jaar, 7 maanden in dienst)
Portefeuille:
Algemene en bestuurlijke zaken, Afval, Algemene zaken, Accomodaties, Belastingen, Beheer, Bedrijventerreinen (ontwikkeling/herstructurering) / kantoren, Begraafplaatsen, Burgerzaken, Bedrijventerreinen, Bestuurlijke zaken, Cultuur, Energietransitie, Economische zaken, Grensoverschrijdende samenwerking, Landelijk gebied, Monumentaal erfgoed, Participatie, Ruimtelijke ordening, Recreatie, Regionale samenwerking, Sport, Toerisme, Verkeer, Wonen
Toelichting:
Werk en Inkomen
Participatiewet en re-integratie
Vluchtelingen en statushouders
Wonen
Economische zaken
Recreatie en toerisme
Cultureel erfgoed
Sport en cultuur
Sportaccommodaties
Landbouw en buitengebied
3e locoburgemeester
Contactwethouder Losser
Project sociaaleconomische structuurversterking Overdinkel

Dhr. Sam Luijerink

Functie:
Raadslid
Politiek:

Burgerforum

Coalitie, aantal zetels: 7

In dienst:
Maart 2022 (3 jaar, 3 maanden in dienst)

Mevr. Janice Meerenburgh

Functie:
Raadslid
Politiek:

VVD

Lijsttrekker VVD 2026

Oppositie, aantal zetels: 2

In dienst:
Maart 2018 (7 jaar, 4 maanden in dienst)

Dhr. Andre Nijhuis

Functie:
Raadslid
Politiek:

PvdA

Fractievoorzitter PvdA 2022-

Coalitie, aantal zetels: 2

In dienst:
Maart 2022 (3 jaar, 3 maanden in dienst)

Mevr. Inge Oort-van Wakeren

Functie:
Raadslid
Politiek:

Burgerforum

Coalitie, aantal zetels: 7

In dienst:
November 2022 (2 jaar, 8 maanden in dienst)

Mevr. Marian Oosterbroek

Functie:
Wethouder
Politiek:

Burgerforum

Coalitie, aantal zetels: 7

In dienst:
Juni 2022 (3 jaar, 1 maand in dienst)
Portefeuille:
Welzijn, Afval, Bedrijfsvoering, Communicatie, ICT, Regionale samenwerking, Subsidies, Vergunningen, Wet maatschappelijke ondersteuning, Belastingen, Jeugdzorg, Participatie
Toelichting:
Wmo
Jeugdzorg
Volksgezondheid
Welzijn
Inwonerparticipatie
Financiën & belastingen
Inkoop en aanbestedingsbeleid
Subsidiebeleid
Dierenwelzijn
Samenwerking Losser-Enschede
Publiekszaken
Automatisering en informatievoorziening
Vergunningverlening
Eerste locoburgemeester en Contactwethouder Overdinkel en De Lutte
Werkzaamheden bij de Overheid:
Marian Oosterbroek is 1e loco-burgemeester.

Dhr. Ronald Ringenoldus

Functie:
Raadslid
Politiek:

D66

Fractievoorzitter D66 2019-

Coalitie, aantal zetels: 2

In dienst:
Maart 2019 (6 jaar, 4 maanden in dienst)

Dhr. Harold Sligman

Functie:
Raadslid
Politiek:

Burgerforum

Fractievoorzitter Burgerforum 2022-

Coalitie, aantal zetels: 7

In dienst:
Maart 2022 (3 jaar, 3 maanden in dienst)

Dhr. Hans ten Voorde

Functie:
Griffier
In dienst:
November 2023 (1 jaar, 8 maanden in dienst)

Personen zoeken

in:

Provincie: Overijssel

Statistieken Overijssel

Aantal inwoners: 1138571
Oppervlakte: 342000 ha.
E-mail: postbus@overijssel.nl
Website: http://www.overijssel.nl/

Personen toevoegen/wijzigen

Aanvullingen of wijzigingen voor Losser? Geef ze aan ons door!

Onderzoeksresultaten
Overheid in Nederland